Սիրելի՛ Ֆերնան, թույլ տուր հետայսու քեզ դիմել անունով:
Ցավոք, ինձ չես դասավանդել: Դու մահացար այն նույն տարում, որ
ծնվեցի ես: Սակայն, ժամանակագրական այդ բացը, որը բնութագրում ես պատմության ուսումնասիրության
մակարդակներից երկրորդում, չի խանգարում, որպեսզի քեզ համարեմ իմ մեծագույն Ուսուցիչներից
մեկը: Քեզ հետ իմ առաջին շփումն եղավ 2008-ին, երբ աշխատում էի իմ՝ «Արևմտյան և իսլամական
քաղաքակրթությունների բնույթն արդի փուլում» մագիստրոսական թեզի վրա: Սակայն, ինքդ
գիտես, որ նման դեպքերում շատ հեղինակների կարդում ես՝ պարզապես դրվագային արտագրելու
համար և շփումը չի ստացվում: Այդ ծանոթացումն ամփոփվում է աներևույթ հարաբերության
համածիրում՝ պարզապես էջ լրացնելու սկզբունքով: Ի դեպ, Լևի-Ստրոսի հետ նույնպես այդ
ժամանակ եմ ծանոթացել:
Համընդգրկուն պատմության հասկացությունը ձևակերպելու համար դու
զգացիր պատմական նոր հղանցքի ձևակերպման անհրաժեշտությունը: Դժվար է ամբողջությամբ
ուսումնասիրել ու ընկալել քո ժառանգությունը: Դրանք տարիների կամ քո սիրելի մակարդակներից՝
երկրորդի՝ տասնամյակների աշխատանք է:
Քո մահվանից հետո՝ 1987-ին, լույս տեսավ «Քաղաքակրթությունների
քերականություն» աշխատությունդ: Հիշու՞մ ես, ժամանակին Ժորժ Պոմպիդուն դա անտեսել էր:
Հենց այդ աշխատության հետ ծանոթությունը ստիպեց, որպեսզի քեզ գրեմ այս նամակը:
Մեր ժամանակի Հայաստանում
էլ ենք պատմություն ուսումնասիրում: Դրա ուսումնասիրությունը, սակայն, լծորդում ենք
թվերի ու փաստերի բազմությանը՝ միայն անվանական, որոնք կարդալուց հետո մոռանում ես․ ինչպես դու ինքդ ես ձևակերպում․ «Հաստափոր վեպ ընթերցելուց
հետո մոռանում ես հերոսներից շատերին»: Մեզանում ընդունված է ասել, որ պատմության ուսումնասիրության
հիմքում ընկած է քաղաքակրթական տեսությունը: Սակայն, նրանք քեզ չեն ընթերցել:
Նրանք կարծում են, որ եթե պատմության դասագրքի առաջին էջում տալիս ես «քաղաքակրություն»
հղանցքի մեկնություններից մեկը, իսկ հետո տաղտուկ շարադրանքով ծանրաբեռնում ամեն ինչ, ապա առաջնային միտքը ծառայում է նպատակին:
Դու նշում ես քաղաքակրթական առարկայի կոնցեպցիայի երեք հիմնական
ասպեկտները՝ հիմքերը, զարգացման հիմնական գործոնները, ժամանակակից քաղաքակրթություններին
բնորոշ հիմնական գծերը: Իսկ մեզանում դա չկա: Մենք չենք դիտարկում մարդկության պատմությունը
քաղաքակրթական ամբողջության հայեցակարգում, որը զրկված է իրեն այդքան զարդարող պատահականություններից:
Չենք դիտարկում այդ ամենն ամբողջական հայեցակարգային հարաբերակցության և միջառարկայական
դիսցիպլինի մեջ:
Ինձ մոտ միշտ հարց է առաջացել, որը վախեցել եմ բարձրաձայնել․ դու նույնպես տալիս ես
այդ շատ քննարկվող հարցը: Գրեթե միշտ ծավալվել է բանավեճ այն հարցի շուրջ, որ սովորողները
չափազանց վատ են յուրացնում «Պատմություն» առարկան: Իսկ եղե՞լ են ժամանակներ, երբ լավ
են յուրացրել: Ես այդ հարցի պատասխանը չունեմ: Դժվար թե: Կարծում եմ, հենց այդ համատեքստում
ես անում այդ հարցադրումը: Ամբողջության մեջ, պատմության էությունը նույնն է: Երևույթների
արտաքին շղարշն է փոխվում, ուստի այն անցյալական
չի դառնում:
Լիովին համաձայն եմ այն մտքիդ հետ, որով պնդում ես հետևյալը.
«Փոքր տարիքային խմբերի լսարանը (11-13 տարեկան) փայլուն վայր է, որպեսզի պատմությունը
ներկայանա ինչ-որ հետաքրքիր ֆիլմերի սցենարով: Անցյալը, մեծ հաշվով, դրա վերաբերյալ
գիտելիքները, պետք է օգնեն հեռու մնալ շփոթություններից: Մենք փորձում ենք»: Ինչ-որ
չափով ստացվում է, սակայն քո պրպտուն միտքը և պատկերացրած հայեցակարգը մեզ ավելի կօգնեին:
Ցավոք, դրանք այսօր չունենք:
18 տարեկանի սահմանին հասած անհատը, ով սովորել է պատմություն,
պետք է թերթը կամ կայքը բացելիս հասկանա, թե ինչի մասին է կարդում: Այս հարցում սերնդային
բախում կա: Ասել, թե մեր օրերում չեն կարդում, կլինի մեծագույն սխալ: Հարցն այն է,
թե ի՞նչ են կարդում: Այս խնդրում ևս օգնում ես ինձ, երբ ձևակերպում ես հերթական միտքդ.
«Մաթեմատիկան, պատմությունը կամ քերականությունը մեղավոր չեն, որ չեն հասկացվում: Մեղավոր
են ծրագիր կազմողները, ովքեր ամեն ինչ ցանկանում են միանգամից անել»: Այս վերջին մտքիդ
մասին շատ եմ մտածել, խոսել: Նրանք հաշվի չեն առնում սովորողների պահանջմունքները,
տարիքային համապատասխանությունը, ընկերային համակարգի զարգացվածությունը: Մենք չպետք
է վախենանք բարդ բաների մասին պարզ խոսելուց: Չնայած, 21-րդ դարի Հայաստանում ընկել
ենք երկրորդ ծայրահեղության մեջ՝ պարզունակացրել ենք մեր կրթությունը: Իսկ դու, ի հակադրություն
սրան, պնդում ես, որ բարձր դասարանների պատմության
ծրագիրը առաջ է քաշում բարդ խնդիրներ: Այն պարտավոր է բացատրել աշխարհի այն տեսքը,
որն ունի երկիր մոլորակն այսօր: Մենք բոլորս ունենք հատկություն՝ մեր սեփական կարճաժամկետ
դիտարկումներով պատկերացնելու պատմությունը: Աշխարհը տեսնում ենք այնպիսին, ինչպես տեսնում ենք
արագ փոխվող կադրերը ֆիլմում:
Սակայն, թողած այս լուրջ աշխատանքը, որը դու նկարագրել ու ավանդել
ես, ինչո՞վ ենք զբաղված մենք: Յուրաքանչյուր ժամանակաշրջանում հասարակական զանգվածները
մշակում են որոշակի գերիշխող պատկերացումներ շրջապատող աշխարհի մասին: Նրանց առաջնորդում
է գերակա խմբային մտածողությունը: Դա մտածողություն է, որը կողմնորոշում է հարաբերությունները,
ընտրությունը, խորացնում է նախապաշարմունքները և ազդում է հասարակական գործընթացների
վրա: Ինչպես պնդում ես դու՝ այն համարվում է նախորդող սերունդների ժառանգությունը՝
հավատը, վախերը, չգիտակցված անհանգստությունները: Դա արդյունքն է այն հսկայական աղտոտման,
որի սերմերը նետվել են անցյալում և փոխանցվել են սերնդեսերունդ: Այժմ իմ պայքարն այդ
սերմերի դեմ չէ: Իմ պայքարն աղտոտումը վերացնելու դեմ է: Իմ պայքարն է, որ աղտոտվող
նոր սերմեր չնետվեն:
Դու ինքդ ես ասում՝ քաղաքակրթությունը վերջին հաշվով մարդն է:
Հուսամ, դեռ կշարունակես ինձ օգնել և ուղղորդել:
Քո մտքերից մտաշփոթ՝ Վահրամ Թոքմաջյան
Комментариев нет:
Отправить комментарий